Blog

Intrinsieke motivatie werkt!

Details

Gepubliceerd: 14-04-2016 - 13:02

Persoonlijke drijfveren

Iedereen heeft eigen drijfveren, doelen die hij nastreeft en zaken waar hij energie van krijgt. De één gaat harder lopen van de kans op een hogere functie, de ander van meer specialistische kennis en weer een ander loopt harder als hij voldoende zekerheid ervaart.

Drijfveren achterhalen kan door bijvoorbeeld de carrière ankers van Edgar Schein met je medewerkers door te nemen (Management, expertise, zekerheid, onafhankelijkheid, ondernemerschap, persoonlijke levensstijl, uitdaging of overtuiging). Maar je kunt ze waarschijnlijk ook zelf wel invullen voor je medewerkers evenals de andere kennis die van belang zijn voor een intinsieke motivatie. Met andere woorden, wil jij de mensen om je heen motiveren? Ken je pappenheimers en motiveer ze door aan te sluiten bij hun persoonlijke wensen. Wil je weten of jij je medewerkers kent? Geef dan eens antwoord op de volgende vragen?

  • Wat is de belangrijkste drijfveer? (Die is vaak regelmatig anders dan die van jezelf.)
  • Welke vaardigheden motiveren de medewerker?
  • Met welke materie wordt er het liefst gewerkt?
  • Onder welke omstandigheden functioneert hij optimaal?
  • In welke relatie tot anderen functioneert hij goed?

Daarnaast zou je nog wel iets meer van je medewerkers mogen weten. Probeer ook eens antwoord te geven op de volgende bijzondere vragen:

  • Welke kleding heeft de medewerker in het weekend (of op zondag) aan?
  • Zou hij met een parachute uit het vliegtuig springen?
  • Wat is de ideale levenspartner?

Provoceren om te motiveren

Ongemotiveerde medewerkers zijn waarschijnlijk zelf op een verkeerde manier bezig of worden gemotiveerd in richtingen die niet bij hen passen (waarschijnlijk spiegelen we dan onze eigen drijfveren op de ander). In het laatste geval moet je nodig aan jezelf gaan werken, in het eerste geval kun je mensen uitdagen om juiste keuzes te maken. Hoe doe je dat op een provocatieve wijze? Door de ezel aan zijn staart te trekken om hem vooruit te laten lopen. Je kent het vast wel. Stel je voor je kind komt thuis met een vriend(innetje). Jij vindt het helemaal niets! In plaats van zeggen dat je de partnerkeuze niets vind of zelfs verbied prijs je hem/haar de hemel in. Continu uitnodigen voor koffie, thee en eten enz. enz. Jij geeft een zeer tegengesteld signaal, maar je kind gaat absoluut zelf nadenken.

Hoe doe je dat met je medewerker?

  • Door hun huidige drijfveer de hemel in te prijzen,
  • alle voordelen ervan te promoten (gebruik hierbij al je creativiteit),
  • aangeven dat je inderdaad vindt dat dat echt bij ze past, eventueel kun je de werkelijke drijfveren en motivatoren negeatief bestempelen (om toch een tipje van de sluier te geven).

Je prijst hem dus de hemel in met de keuzes die hij heeft gemaakt. Dat kan ook met een one-liner:

“Je zag hem tenslotte al binnen komen en wist direct dat deze persoon de juiste keuzes maakt in het leven. Dit is een gelukkig (en gemotiveerd) mens dat binnenstapt”.


Een ding is zeker. Er gaat nagedacht worden over jouw argumenten en wellicht ontstaat er ter plekke een intrinsieke motivatie om een verandering door te voeren die leidt tot het werken vanuit de juiste motivatie.

Log in om meer te zien

Maak direct een account aan om de volledige blogs te kunnen zien, en op blogs te reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief