Blog

Gebruik MVPs en voorkom dure productblunders!

Details

Gepubliceerd: 14-09-2017 - 08:22

Maar één op de twintig nieuwe producten is een succes! Sta daar maar eens bij stil ... het grootste deel van de nieuwe producten faalt. Stuk voor stuk producten die zijn ontwikkeld door bedrijven met grote budgetten, de knapste koppen, de nieuwste technologieën en de beste patenten. Daar ligt het niet aan. Waar ligt het dan wel aan? Veel bedrijven wachten veel te lang voordat zij een product lanceren. De klant wordt pas met het product geconfronteerd als het in de ogen van de maker ‘af’ is. Dan is het erop of eronder, in 95% van de gevallen helaas eronder.

Falen is geen probleem

Een Minimum Viable Product is een experiment, gericht op het testen en valideren van aannames over wat klanten willen. Als eerste test je de aannames die het grootste risico vormen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoeft een MVP geen product te zijn. Het is slechts de kern van een product, op zo’n manier gemaakt dat het zich goed leent om een klant aan te kunnen bieden. Er wordt zo min mogelijk geld en moeite in gestoken, om zo veel mogelijk over een aanname te kunnen valideren. Vinden klanten het niks? Dezelfde assumptie, nieuw MVP. Is het wat klanten willen? Volgende assumptie, nieuw experiment!

In de praktijk

In de startup-wereld is iedereen bekend met de MVP-benadering. Succesvolle bedrijven zoals Airbnb, Dropbox en LinkedIn lanceerden talloze MVP’s om hun waardepropositie te testen. Hiervoor hanteerden zij de meest uiteenlopende vormen. Om je alvast op weg te helpen naar het maken van jouw eigen MVP, lees je hier de belangrijkste voorbeelden.

Airbnb

Airbnb begon met een website met enkel een functionele front-end. Gebruikers konden er nog niks mee, maar de makers wel. Met maar een paar foto’s van een willekeurig appartement testten zij of er interesse bestond in het huren van andermans kamers boven het boeken van een hotel.

Dropbox

Het is zelfs niet eens nodig om een product te bouwen. Dropbox begon met een simpele video waarin kort de werking van het product werd toegelicht dat de makers wilde lanceren. Het filmpje

werd een groot succes en leverde Dropbox de waardevolle feedback op, die hen in staat stelden hun kernaannames te valideren.

Groupon

Tegenwoordig kennen we Groupon als een manier om met meerdere mensen goeie deals te scoren, maar ze begonnen anders. Oorspronkelijk was het een platform om mensen bij elkaar te brengen, zodat ze dingen konden bereiken die ze individueel niet zouden kunnen. Tot ze merkten dat mensen de dienst vooral gebruikten om producten met korting te kunnen krijgen door ze met een grote groep mensen te gelijk te bestellen. Hierna begonnen zij met het opzetten van dagelijkse aanbiedingen via een mailing als MVP. Dit bracht het succes waarvan wij Groupon vandaag de dag kennen. Zij hadden ervoor kunnen kiezen om hier meteen een duur systeem voor te gebruiken, maar ze wisten nog niet of de aanbiedingen aan zouden slaan. Ze besloten hun waardepropositie te testen door elke dag handmatig een mail te versturen. Pas toen klantenaantallen valideerden dat dit de way to go was, hebben ze geïnvesteerd in een geautomatiseerd mailingsysteem.

Twitter

Odeo ken je waarschijnlijk nog niet. Odeo is het podcasting station waar Twitter ontstaan is. De maandelijkse sms-kosten onder diens medewerkers waren zo hoog dat zij op zoek gingen naar een alternatief. Ze sleutelden ‘twttr’ in elkaar, een handig tooltje dat werd gelanceerd onder het personeel binnen Odeo. Met de feedback van het personeel werden talloze MVP’s gelanceerd, wat uiteindelijk resulteerde in Twitter.

Spotify

Spotify begon met een MVP in de vorm van een zogenaamde landingpage waarop ze gebruikers toelieten. Dit hielp Spotify om te valideren welke features waardevol waren en welke niet. Het hielp hen niet alleen hun waardepropositie te verbeteren, maar ook momentum te creëren die ze nodig hadden de Amerikaanse markt te betreden. Spotify werd too big to ignore, wat hen hielp licentieproblemen in de muziekbranche te overkomen.

Uber

Uber richtte zich in eerste instantie op het aanbieden van taxiritten in luxe auto’s en limousines. In 2010 voerde Uber een experiment uit binnen een kleine groep in San Francisco. Het was toen nog gericht op het in contact brengen van iPhone-gebruikers met taxichauffeurs via een app. Later volgden experimenten met features als car hailing en fare splitting. De experimenten resulteerden in feedback waarop zij verder ontwikkelden en dienden ook als ondergrond voor funding. Uber trok meer en meer drivers en gebruikers aan. Vervolgen was de full- scale launch van Uber was een feit.

Nawoord:

Valideer zo goed en goedkoop mogelijk

Je vindt jouw eigen product waarschijnlijk geweldig, maar je wilt er niet pas bij het lanceren van je eindproduct achter komen dat je de enige bent. Wat het product ook wordt, MVP’s helpen je goed en goedkoop aannames te valideren die je over je waardepropositie of business model canvas hebt gedaan. Op deze manier zorg je er voor dat jouw product dat ene product wordt dat wél slaagt!

Log in om meer te zien

Maak direct een account aan om de volledige blogs te kunnen zien, en op blogs te reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief