Blog

Waar liggen mijn kansen in het buitenland?

Details

Gepubliceerd: 14-09-2017 - 08:15

Kritische succesfactoren

Inzicht krijgen in marktkansen begint met het nadenken over factoren die voor jouw bedrijf van cruciaal belang zijn. Wat is in jouw branche en voor jouw klant een ‘must have’, wat geeft de doorslag? En hoe goed scoor je hierop ten opzichte van de concurrentie? Kritische succesfactoren zijn bijvoorbeeld de kwaliteit van je product of dienst, het serviceniveau, de levertijden, het distributienetwerk, het ... (vul zelf maar aan).

Aantrekkelijkheid afzetmarkt

Welke criteria maken een buitenlandse afzetmarkt voor jouw bedrijf aantrekkelijk? Maak ze specifiek. Als je bijvoorbeeld koelsystemen maakt dan zijn voor jou andere factoren van belang dan als je medische apparatuur levert of wanneer je je richt op consumenten.

In het algemeen kun je denken aan:

• Marktomvang
• Marktgroei
• Mate van concurrentie
• Prijsniveau
• Wet- en regelgeving

Filtermodel

Om een uiteindelijke landenselectie te maken is een filtermodel een handig hulpmiddel.

Hierbij begin je zo breed mogelijk en eindig je smal.

Start met een grove selectie, die naarmate je dichter bij de uiteindelijke landenkeuze komt, steeds fijnmaziger wordt. De eerste filter is er opgericht zo snel mogelijk een groot aantal landen uit te sluiten. Idealiter kies je hiervoor een go/no-go criterium. Het doel is om 2 - 5 landen over te houden.

In het tweede filter zoek je vul je per overgebleven land meer detailinformatie in aan de hand van de factoren die een buitenlandse markt aantrekkelijk maken. Kies hieruit de markt die je het meest kansrijk acht. Verzamel niet alleen informatie vanachter een bureau, maar ga ook daadwerkelijk in het land kijken!

Maak indien nodig nog een nadere selectie binnen een land. Sommige landen zijn zo groot en hebben zulke regionale verschillen, dat ook binnen een land nog keuzes moeten worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de VS, India en China, maar ook veel dichter bij huis in Duitsland.

Kwaliteit selectieproces

Voor een kwalitatief goed selectieproces is de bepaling van criteria belangrijk! Stel met meerdere personen binnen je bedrijf je selectiecriteria vast en concentreer je op de meest belangrijke criteria. (max. 5-6). Te veel criteria leidt tot veel werk en bevordert de duidelijkheid niet. Te weinig criteria mist informatiewaarde. Denk bij het kiezen van de criteria er ook aan of deze informatie wel vindbaar en/of beschikbaar is.

Nawoord:

Actief aan de slag met marktselectie levert je meer inzicht in je marktkansen en maakt het mogelijk om je tijd, mensen en middelen zo effectief mogelijk in te zetten.

Log in om meer te zien

Maak direct een account aan om de volledige blogs te kunnen zien, en op blogs te reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief