Blog

Leiding geven verandert te snel, (h)erken de 7 leiderschapsfouten

Details

Gepubliceerd: 08-12-2016 - 15:24

Dit is overigens een essentieel onderdeel van het dagelijkse leiding geven. Waar vroeger de leider generieke kennis had en alles wist van alles, verandert hij vandaag de dag in de specialist die specialisten om zich heen dient te verzamelen, om leiding geven adequaat uit te voeren. In de oude leiderschapsstijlen zag je dat de marionettenspeler zijn marionetten om zich heen verzamelde en zo het bedrijf leidde. Anno vandaag de dag, met directe toegang tot digitale informatie (mobile devices en Google), werkt dit niet meer en vraagt dit om andere leiderschapskwaliteiten. Deze leiderschapskwaliteiten moet echt aangeleerd worden, omdat ze ingrijpend anders zijn. Leiding geven via deze nieuwe technieken, zorgt ervoor dat het beste uit de medewerkers gehaald wordt. Per saldo gaat het erom de slimste manier te vinden om optimale bedrijfsresultaten te behalen.

Nieuw leiderschap op basis van hersenwetten

De vraag is natuurlijk, welke 100 fouten kan een huidige leider per dag maken? Laten we er 7 benoemen.

Fout 1
Als je nog gelooft in directief leiderschap, dan heb je echt een achterstand in je ontwikkeling opgebouwd, want dat werkt namelijk allang niet meer. Sterk vasthouden aan de piramide structuur is passé, vooral als je kosten wat kost bovenin wilt blijven zitten. Kom uit die ivoren toren en daal af naar de werkvloer. Zit naast de medewerkers i.p.v erboven. Proef, ruik, voel wat ze dagelijks meemaken en handel direct. Cogito ergo sum, ik denk, dus ik besta, is niet voldoende om succesvol te zijn.

Fout 2
Er vanuit gaan dat jouw, in je eigen beleving, korte heldere communicatie voldoende is om de rest van het team automatisch in de juiste houding te krijgen. De definitie van communicatie is namelijk dat beide partijen hetzelfde begrip moeten krijgen van wat er is gecommuniceerd. Monologen in deze werken totaal niet. Dialogen werken uitsluitend als er voldoende wederzijds begrip is.

Fout 3
Sterk geloven in dat het gaat om gelijk hebben of krijgen. Dit werkt als je een jurylid bent, maar niet als je dagelijks leiding moet geven aan een team van verschillende personen, met verschillende karakters en brein archieven.

''Waar vroeger de leider generieke kennis had en alles wist van alles, verandert hij vandaag de dag in de specialist die specialisten om zich heen moet verzamelen om leidinggeven adequaat uit te kunnen voeren'' - Eddie Tjon Fo

Fout 4
Inconsequent zijn zorgt voor erg veel onrust. De medewerkers weten dan niet waar ze aan toe zijn en worden apathisch. Stel met elkaar duidelijke regels op, waar iedereen het mee eens is. Het werkt niet om heimelijke regels te stellen, deze niet te vermelden en mensen er dan toch op af te rekenen in de gedachte dat ze het zelf hadden moeten zien of weten. De bekende werkvloer opmerking is: “maar dat had je zelf toch wel door, waarom heb je er niets aan gedaan?”.

Fout 5
Aannames doen is zo ongeveer de meest killing factor in leidinggeven. Ga er niet automatisch vanuit dat iemand je wel begrijpt omdat die persoon “ja” zegt. Wat erg goed werkt is de persoon hetgeen afgesproken is, in zijn/haar eigen woorden te laten herhalen. Daardoor wordt het helder en duidelijk wat er gedaan moet worden. Op die manier breng je het namelijk van het onbewuste deel van het brein naar het bewuste (intelligente) deel van het brein en kunnen fouten in de cortex gemakkelijker worden gesignaleerd.

Fout 6
Alleen de mentor willen zijn om je ego te strelen. Wees ook vooral de mentee. Niemand weet tegenwoordig alles meer. De nieuwe generatie is vooral heel digitaal opgevoed met de bijbehorende devices en de enorme snelle content wijzigingen via social media kanalen. Maak daar slim gebruik van. Geef en ontvang specialistische kennis. Daar versterk je direct je positie als leider mee.

Fout 7
Nog steeds geloven dat leeftijd en ervaring automatisch een betere positie oplevert vanuit de gedachte, kennis is macht. Kennis kan namelijk ook een enorme beperking zijn. Kennis houdt je vast in een box en maakt het moeilijk “out of the box” te denken en nieuwe zaken te ontdekken. Groei en ontwikkeling bevindt zich namelijk grotendeels buiten de box en niet binnen de veiligheid van de box.

De opleiding tot de nieuwe (informele) leiders
Slimme leiders creëren co-leiders in hun directe omgeving. Stellen deze mensen verantwoordelijk voor een deelgebied waar ze goed in zijn en dat ze graag dagelijks uitvoeren. Ze complimenteren deze mensen ook met de behaalde successen binnen hun deel van het leiding geven en pakken deze successen niet van ze af. Slimme leiders denken snel, zijn innovatief en hebben veel kennis van zaken, zonder dat ze de behoefte hebben zichzelf telkens het belangrijkst te maken binnen het proces. Slimme leiders willen niet hard werken, ze willen slim werken. Ze willen zorgen dat er een geoliede machine staat, waarin elk radertje weet wat zijn/haar taak is. Slimme leiders hebben genoeg vrij tijd om na te denken. Ze focussen zich niet op “error management”, ofwel het alleen maar verbeteren van fouten. Ze focussen zich op hoe je omgaat met het vervolg na het maken van een fout. Hoe je het probleem of de fout oplost. Ze weten, door het probleem of de fout samen met de medewerker op te lossen, dat de medewerker prima in staat is om dat de volgende keer zelf op te lossen. Op die manier worden foutmarges organisch verlaagd en komen deze fouten of problemen minder vaak voor. Slimme leiders focussen zich uitsluitend op “succes management”. Slimme leiders leiden medewerkers op tot ambassadeurs en uiteindelijk tot informele leiders. Hierdoor vergemakkelijkt het werk voor de leider en ontstaat er een soepele werksfeer met weinig tot geen conflicten.

Log in om meer te zien

Maak direct een account aan om de volledige blogs te kunnen zien, en op blogs te reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief